Administrație

EXCLUSIV – 1,2 milioane de euro din banii orașului Târgu Mureș pentru o străduță de 600 de metri care servește, în principal, unei afaceri private

BANI PUBLICI PENTRU INTERES PRIVAT. Administratorii municipiului Târgu Mureș vor să exproprieze terenurile unor localnici și să construiască o stradă de legătură cu două benzi și cu lungimea de 617 metri, între strada Livezeni și Bulevardul 1 Decembrie 1918. Pentru asta susțin că e necesară o investiție, din bugetul local, de peste 1,2 milioane de euro, numai că calculul e unul fals, prețul real urmând să fie mult mai mare. Să vedem desfășurarea faptului…

 

O străduță… fără importanță, dar scumpă

 

Conform raportului dintre intensitatea traficului și a funcțiilor pe care le îndeplinesc, străzile urbane se împart în patru categorii (magistrale, de legătură, colectoare și de uz local), aceasta fiind încadrată în categoria a III-a (stradă colectoare, funcțiunea sa fiind de a prelua fluxurile de trafic din zonele functionale şi dirijarea lor spre străzile de legătură sau magistrale – în cazul de față, B-dul 1 Decembrie 1918).

 

În pofida importanței reduse a acestei străzi, care nu e cerută nici de proprietarii terenurilor din zona câmpului de lângă pârâul Pokloș – în zona de vis-à-vis cu viitorul mall Nepi -, nici (oficial) de dezvoltatorii imobiliari care dezvoltă proiecte edilitare în zonă, Primăria Târgu Mureș vrea să investească, conform studiului de fezabilitate, 5.871.641,94  lei.

 

Falsurile și lipsurile din proiect

 

Prețul cuprinde TVA, dar nu cuprinde… costurile exproprierilor care ar urma să se facă în zonă, acestea fiind trecute în proiectul de hotărâre, în fals, ca fiind… 0 lei. Respectivul proiect de hotărâre va fi livrat joi, 30 mai 2019, consilierilor locali, care sunt, astfel, induși în eroare privind adevăratul cost al străzii de categoria a III-a.

 

Practic, proiectul de hotărâre acreditează voalat și în fals ideea că respectivele terenuri vor fi donate gratuit de proprietari, deși cel puțin cinci dintre aceștia se opun exproprierii, acuzând executivul Primăriei conduse de noul loser electoral al municipiului, adică de primarul Dorin Florea (foto mic dreapta). Mai mult, această străduță, care urmează să dea peste cap viața mai multor cetățeni ai orașului care sunt proprietari de drept pe terenurile de acolo, poate fi construită (în lipsa acordurilor proprietarilor), doar prin expropriere.

 

Numai că dacă luarea deciziei construirii unei străzi aparține Consiliului Local, care este și expropriator în cazul obiectivelor de interes locl, decizia declarării acesteia ca obiectiv de utilitate publică (necesar pentru demararea procesului de expropriere) aparține, conform legii, Consiliului Județean. Iar în acest moment, la Consilliul Județean Mureș nu a fost înregistrată de Primăria Târgu Mureș nicio solicitare privind dezbaterea declarării (sau nu) a respectivului obiectiv ca fiind de utilitate publică.

 

Ce vor să facă

 

Conform proiectului, strada ar urma să aibă două benzi, lungime totală de 617 metri 
(o suprafață de aproape 5.000 de metri pătrați), trotuare și piste de biciclete 
(în suprafață totală de 3.085 metri pătrați) și un pod cu lungimea de 14 metri 
peste râul Pokloș. Durata de execuție este prevăzută la 8 luni.

 

Care este interesul

 

Subiectul terenurilor cuprinse în câmpul dintre strada Livezeni și Bulevardul 1 Decembrie 1918 a fost dezbătut de Grupul de Investigație msnews AICI – articolul conține strategia și numele influenților implicați într-o afacere imobiliară estimată la 200 de milioane de euro – și de subsemnatul, AICI. Simplificat, Dolomiti Invest, urmează să se edifice în zonă un complex rezidențial, afacerea imobiliară (1.600 de apartamente spațiile comerciale și rezidențiale aferente) fiind controlată de Doru Aurelian Borșan.

 

Strada de legătură între strada Livezeni și bulevardul 1 Decembrie 1918 este prevăzută încă din 2002, în Planul Urbanistic General, fără a avea un traseu cert. Pentru că acolo a fost prevăzut că se va construi o stradă, proprietarii terenurilor de pe câmpul Saivari au interdicție de construire. De-a lungul timpului, doi dintre bogătașii orașului au primit, totuși dreptul de construire a unor ansambluri rezidențiale: Cosmin Pop (Romur – Color Residence, lipit de latura dinspre strada Livezeni și deja edificat) și Doru Borșan (foto mic dreapta, Dolomiti Invest, acestuia i s-a ridicat interdicția în 2007). Celorlalți, însă, le-a fost menținută interdicția de construire.

 


 

În iulie 2017, prin Hotărârea Consiliului Local Târgu Mureș se aprobă actualizarea PUZ-ului ansamblului Dolomiti, cu condiția ca dezvoltatorul (Borșan) să realizeze pe cheltuiala sa „dublarea străzii Livezeni cu un drum colector” și “reglementarea acceselor secundare din strada Livezeni și bulevardul 1 Decembrie 1918” (aceasta fiind, de fapt, condiția cu care CNAIR – Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – a eliberat avizul pozitiv), precum și acordurile tuturor proprietarilor terenurilor afectate de respectivul drum (adică al vecinilor).

 

Numai că Borșan s-a lovit de imposibilitatea de a construi drumul de legătură, mai mulți proprietari refuzând să-și dea acceptul ca respectivul drum să treacă peste proprietatea lor (nominalizăm doar cinci dintre aceștia: Tordai Carol, Tordai Iosif, Tordai Levente, Tamas Ildiko, Pataki Janos Istvan).

 

Mutarea salvatoare a venit în septembrie 2017 de la administrația publică locală condusă de primarul Dorin Florea: drumul de legătură va fi făcut pe banii orașului, iar proprietarii vor fi expropriați pe considerent de utilitate publică! Pentru ca Borșan să poată să-și continue proiectul, acesta a fost degrevat de îndatorirea inițială impusă de Consiliul Local Târgu Mureș, în septembrie 2018.

 

Ce se întâmplă acum

 

Acum, un proiect inițiat de Direcția Tehnică a Primăriei și înaintat Consiliului Local de viceprimarul Makkai Grigore (foto mic stânga), așa cu falsurile și lipsurile pe care le-am subliniat în scriere, urmează să le fie prezentat forului deliberativ (consilierilor locali).

 

Proiectul, spuneam, prevede construirea străzii de legătură, o stradă despre care Borșan susține că nu-l ajută în niciun fel (deși e cel pe care-l ajută cel mai mult, crescând valoarea complexului imobiliar și atractivitatea acestuia la momentul vânzării imobilelor), o stradă nedorită de proprietari, o stradă care servește unui interes privat și care va fi plătită din banii orașului. O stradă de categoria a III-a, pentru care pușculița orașului va fi golită de 1,2 milioane de euro (în fapt suma va fi mai mare, fiind ridicată de costurile despăgubirilor către expropriați).

 

Conform informațiilor parvenite din surse interne implicate, proiectul va fi retras de pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local Târgu Mureș din 30 mai 2019. Însă există și poate fi repus pe tapet oricând… 200 de milioane de euro sunt o miză, nu-i așa?

 

Cătălin VISCHI


Aceasta stire este preluata.

Sursa articolului: EXCLUSIV – 1,2 milioane de euro din banii orașului Târgu Mureș pentru o străduță de 600 de metri care servește, în principal, unei afaceri private

Credit autor: admin.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button