Administrație

PREȚUL BITUMINIZĂRII – Știți cât a costat ca Maior să se pozeze pe străduțe de 25 de metri proaspăt asfaltate: 59 de milioane de lei, până acum

REPARAȚIE STRĂZI. Știți pozele alea cu aparent preocupatul și plin de importanță Claudiu Sergiu Maior, zis “Consilierul primarului” – fost viceprimar incompatibil cu funcția și ejectat oficial pe ușa din dos a administrației publice din Târgu Mureș -, pe fiecare străduță de 25 de metri pe care se toarnă niște bitum? Dar comunicatele victorioase care anunță repararea unei străduțe ca și cum s-ar fi finalizat vreo autostradă, deși e o normalitate pentru orice administrație locală?

 

Dacă le știți respectivele poze și comunicate, această scriere vi se adresează, pentru că vă spune un adevăr financiar dureros: cât costă, cui i se plătește și cât o să mai coste, pentru că tocmai s-au mai semnat încă două contracte în cuantum de peste 3,5 milioane de euro.

 

Asfaltarea, în bani

 

Dacă vă pregătiți să vă îngrijorați din cauza sumei de mai sus, n-o faceți, pentru că v-ați hazarda. Eventual vă puteți îngrijora aflând cât s-a contractat până acum, în ultimele 8 luni (noiembrie 2018-iunie 2019), pentru asfaltarea străduțelor din Târgu Mureș: peste 50 de milioane de lei TVA (exact: 50.288.235,28 lei TVA, echivalentul a peste 10,6 milioane de euro TVA). Mai simplu spus: peste 59 de milioane de lei.

 

Și poate nici măcar acum nu ar fi cazul să vă îngrijorați, ci după ce aflați că acest contract-cadru pentru reparația străzilor și lucrări de apă-canal, semnat la 22 august 2018 și valabil pe 2 ani, dă dreptul primarului Dorin Florea, ca reprezentant al Primăriei Târgu Mureș, să semneze contracte în cuantum total de… 134,4 milioane de lei (exact 134.453.781,52 lei TVA), sumă echivalentă cu aproximativ 29 de milioane de euro.

 

De unde vin banii și unde se duc

 

Dacă vă întrebați de unde atâta bunăstare financiară pe pușculița unui oraș atât de sărac încât nu găsește bani pentru edificarea unor parcări serioase (subterane/supraterane) și susține că trebuie să-i împrumute din bancă? În principal, orașul n-are (ce are se cheltuie pe ce știți/vedeți), dar cei care-l conduc au la dispoziție o formă de programare a plății numită credit de angajament.

 

Simplificat, asta înseamnă că se cheltuie din banii viitori, în cazul de față deja antamându-se bugetul pe 2020. Adică, se contractează lucrări pe care de acum încolo, geniile financiare care controlează orașul le vor plăti din bugetul anului viitor (atunci oricum sunt alegeri, deci, dacă le iese pasiența mai rămân 4 ani pe fotoliile de împărați nederanjați ai urbei, dacă nu, cei care vin să găsească soluții să plătească contractele executate în mandatul lor, dar neplătite).

 

Cei care încasează banii (evident, și execută lucrările), adică semnatarii contractului-cadru din 22 august 2018 pentru lucrări reparații a străzilor și lucrări edilitare (apă-canal), sunt asocierea de firme Astor Com & Citadin Prest (controlate de Costin Iancu Lăurean, respectiv Mihai Petrică Sala).

 

Până acum, primarul Florea a comandat, în baza contractului-cadru, patru contracte subsecvente: două în 19 noiembrie 2018 și două în 23 mai 2019. Toate patru au fost făcute după același șablon, având exact (până la ultimul bănuț) aceeași sumă înscrisă: 8.403.361,34 lei TVA. Total, aproape 39 de milioane de lei.

 

La doar o lună după ce a semnat ultimele două contracte (cele din 23 mai 2019), primarul Florea mai semnează două contracte, ambele în 28 iunie 2019, de această dată cu sume diferite cu câțiva lei (semnalasem Operațiunea Xerox AICI). Cel de-al cincilea contract este în valoare de 8.343.697,48 lei TVA, iar cel de-al șaselea contract este în valoare de 8.331.092,44 lei TVA. Cuantificat, o comandă de peste 16,6 milioane de lei TVA (exact: 16.674.789,92 lei TVA, echivalentul a peste 3,5 milioane de euro).

 

Banii se vor plăti în sistem “Puțin acum, mult anul viitor”. De ce? Păi, nu ne-am înțeles că pozăm în bogați fiind săraci, sau cel puțin risipitori?

 

Cum se îndatorează orașul

 

Conform celor mai recente două contracte, semnate vinerea trecută, înainte de a rupe ușile Primăriei pentru evadarea-n weekend, Florea specifică faptul că din suma totală se plătesc 1,3 milioane de lei (exact 1.343.000 lei – suma conține TVA) din credite bugetare aferente anului 2019, iar restul din credite de angajament pentru anul 2020.

 

În 2020 nu se vor plăti peste 7,8 milioane de lei TVA (cât ar mai rămâne de plătit din suma totală a contractelor), ci… 18,5 milioane de lei (9 milioane de lei aferent contractului subsecvent nr. 5 și 9,5 milioane de lei aferent contractului subsecvent nr. 6 – sumele conțin TVA). Practic, aceste ultime două comenzi de asfaltare semnate vinerea trecută (în 28 iunie 2019) scot din pușculița orașului 19.843.000 lei (echivalentul a 4,2 milioane de euro).

 

Să consemnăm că în ultimele 8 luni (perioada noiembrie 2018 – iunie 2019, perioadă care a cuprins și patru luni de iarnă, în care, logic, nu s-a putut asfalta), primarul Florea a semnat șase contracte pentru reparare străzi și lucrări apă-canal, cu asocierea firmelor controlate de Costin Iancu Lăurean și Mihai Petrică Sala (Astor Com & Citadin Prest), care totalizează aproape 59 de milioane de lei (exact 58.834.596,60 lei – sumă care conține TVA și care este echivalentul a peste 12,4 milioane de euro).

 

Doar am vrut să știți, să aveți și o cifră în minte atunci când priviți pozele cu Maior pozând în marele asfaltator al urbei.

 



 

Cine sunt încasatorii

 

Asocierea care execută contractul este una clasică, cuplul Astor Com & Citadin Prest fiind unul sudat în executarea lucrărilor de asfaltare/întreținere străzi în muncipiu, cu numeroase contracte de acest fel, consemnate de arhiva Primăriei.

 

Astor Com, un sereleu care e lider al asocierii de firme care va efectua asfaltările și restul lucrărilor edilitare în următorii doi ani, este controlată de Mihai Petrică Sala (deține 70% din acțiunile firmei, restul fiind în posesia soției sale, Maria Daniela Sala, care este și administrator) – Mihai Sala a fost condamnat definitiv, în noiembrie 2012, la un an de închisoare cu suspendare, pentru dare de mită (unui expert care verifica lucrările efectuate de firma Astor Com la reabilitarea unor drumuri din Sovata, lucrările fiind finanțate din fonduri europene).

 

Citadin Prest SA este firma care i-a aparținut lui Costin Lăurean (decedat în 2013) – cel care-n trecutul său a reclamat la fostul PNA (actualmente DNA) faptele de corupție săvârșite de gruparea din Primăria Târgu Mureș -, acum fiind administrată de fiul acestuia, Costin Iancu Lăurean.

 

Cătălin VISCHI


Aceasta stire este preluata.

Sursa articolului: PREȚUL BITUMINIZĂRII – Știți cât a costat ca Maior să se pozeze pe străduțe de 25 de metri proaspăt asfaltate: 59 de milioane de lei, până acum

Credit autor: admin.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button