Economie

Românii au prins gustul cumpărăturilor online

E-commerce-ul duce piața locală de electronice și IT&C la un maxim istoric de peste 36 de miliarde lei. Numai Black Fridey – cel mai popular eveniment de achiziții prin internet – înregistrează anual cheltuieli ale cumpărătorilor de peste 250 de milioane euro.
În ultimii trei ani, românii au început să facă din ce în ce mai multe cumpărături online, iar piața de electro-IT&C din România se află într-o continuă ascendență datorată în mare parte comerțului electronic. Cifra de afaceri a vânzărilor de astfel de produse a crescut cu 8% în 2018 față de anul anterior. Pentru anul în curs, specialiștii societății de consultanță KeysFin estimează un avans de 7,5%, ceea ce înseamnă că piața de profil va depăși astfel cifra de 36 miliarde de lei în vânzări, un maxim istoric.

Potrivit studiului, cea mai mare pondere din cifra de afaceri din cele 5.100 de firme vizate a fost generată de companiile mari, acestea concentrând mai mult de jumătate (aproximativ 54%) din totalul cifrei de afaceri generate de comercianți locali anul trecut. Două treimi din vânzări le realizează firmele concentrate în București. Urmează cele din județele Ilfov (16%), Cluj (3%), Timiș (1,8%) și Suceava cu 1% din total. În fapt, capitala și primele 5 județe au concentrat aproape 90% din cifra de afaceri a comercianților de electro-IT&C în 2018. În ceea ce privește profitul net al comercianților electro-IT&C, pentru 2019 este estimată depășirea pragului de 1,3 miliarde de lei. În ciuda unei consolidări în 2018, ambele marje de profitabilitate (netă și operațională) s-au îmbunătățit în ultimii 5 ani pentru comercianții din domeniu. Pe de altă parte, costul mediu per angajat a crescut cu 18% în 2018, ajungând la 70 mii lei, în timp ce productivitatea a înregistrat o creștere de doar 13% față de anul 2017, urcând la 1,1 milioane lei per angajat. Astfel că avansul costului mediu per angajat peste cel al productivității devine un risc important pe termen mediu, cu impact direct asupra competitivității economiei locale.

Conform KeysFin, în 2018 promoțiile de Black Friday i-au determinat pe români să cheltuiască pentru cumpărăturile online peste 250 de milioane de euro. În acest fel, estimările specialiștilor arată că promoțiile din luna noiembrie 2019 îi vor convinge pe români să își aloce veniturile într-o proporție la fel de mare sau chiar mai mare.

Până la Black Friday însă, de la începutul anului, s-au vândut cel mai bine electrocasnicele mari și mici, precum și televizoarele, potrivit celor mai recente studii de piață. Astfel, programul Rabla pentru schimbarea frigiderului sau a mașinii de spălat a impulsionat vânzările acestor categorii de produse, iar, în cazul segmentului IT, categoriile de produse cu cele mai mari creșteri au fost reprezentate de phablet-uri și accesorii inteligente.

Autor: Virgil Natea

Editor: Corina Muntean

Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, 94,9 FM-Borsec, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.

The post Românii au prins gustul cumpărăturilor online appeared first on Radio Romania Targu Mures.


Aceasta stire este preluata.

Sursa articolului: Românii au prins gustul cumpărăturilor online

Credit autor: Corina Muntean.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button